Hayat pahalılığı ve temel tüketim maddelerinde sürekli artan fiyatlar Türkiye’nin en önemli gündemi olmayı sürdürüyor.
Merkez Bankası (TCMB) Başkanı Hafize Gaye Erkan da market fiyatlarını yakından takip ettiğini söyledi.
Hürriyet gazetesinden Ahmet Hakan’a konuşan Erkan, “Bir Merkez Bankası başkanı markette ilk neye bakar?” sorusuna “Ben markette patatesin, kırmızı etin ve sütün fiyatına bakıyorum. Ekmek, süt ve akaryakıtın enflasyonda ciddi bir etkisi var” yanıtı verdi.
“Aynı ürünü farklı fiyata satan market gördüğüm zaman bunu onlara soruyorum. Sonuçta iki adım ötedesin” diyen Erkan, “Süt fiyatları bazen markette artmıyor ama TÜİK istatistiklerinde arttığını görüyorum. Apartman görevlimiz olan Sadık Abi’ye de çoğu zaman fiyatları soruyorum. Onu sorguya çekiyorum. Ben ‘indi’ diyorum. O ‘inmedi’ diyor. Sürekli ‘Fiyatlar inmedi, istersen git şu soğanın fiyatına bir bak’ diyor” ifadelerini kullandı.
(Görsel, SÖZCÜ tarafından yapay zeka ile geliştirilmiştir)
Erkan’ın markette ilk baktığı ürünlerin fiyatlarındaki değişim için, market fiyatlarına ve TÜİK verilerine baktık.
ETE BİR YILDA YÜZDE 114 ZAM
Bir zincir marketin fiyatlarını esas alarak hazırladığımız tabloya göre, yaygın bir markaya ait 1 litre sütün fiyatı 1 yılda yüzde 59,8’lik artışla 21,90 TL’den 35 TL’ye yükseldi.
Yine yaygın bir markaya ait 1 kilogram tavuk bonfile fiyatı bir yılda yüzde 114,4’lük artışla 69,90 TL’den 149,90 TL’ye yükseldi.
Kızartmalık patetesin kilogram fiyatı bir senede yüzde 66,7’lik artışla 15 TL’den 25 TL’ye yükseldi.
EKMEK VE TAHILLARDA YÜZDE 117’LİK ARTIŞ
TÜİK, madde sepetindeki ürünlerin fiyatlarını açıklamadığı için bu ürünlerde fiyat değişimleri takip edilemiyor ama harcama gruplarına göre endeks sonuçları görülebiliyor.
Son bir yıldaki fiyat değişimi TÜİK’e “süt, peynir, yumurta grubunda yüzde 52,7, ette yüzde 117,3, “ekmek ve tahıllar” grubunda yüzde 117,3, “patates ve bazı yamru bitkiler” grubunda yüzde 77,6, “kişisel ulaştırma araçlarının yakıt ve yağları” grubunda ise yüzde 59,2.